تاثیر بازی های رایانه ای بر توانایی تمرکز و سازماندهی دانش آموزان مبتلا به اختلال نقص توجه

نویسندگان

علی زینالی

a zeinali دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه احمد سوری

a souri دانشگاه علوم انتظامی تهران جمال عاشوری

j ashoori دانشگاه آزاد واحد اصفهان

چکیده

زمینه و هدف: بازی های رایانه ای به عنوان یک روش درمانی جدید، با اصلاح ناهنجاری های موجود در نوار مغزی می تواند به بهبود تمرکز و سازماندهی دانش آموزان مبتلا به اختلال نقص توجه کمک کند. این مطالعه با هدف بررسی تاثیر بازی های رایانه ای بر توانایی تمرکز و سازماندهی دانش آموزان مبتلا به اختلال نقص توجه انجام شد. روش بررسی: این پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون بود. جامعه ی آماری این پژوهش همه ی دانش آموزان ابتدایی مبتلا به اختلال نقص توجه مراجعه کننده به مراکز مشاوره ی شهر قرچک در سال 1393 بودند. در مجموع 30 دانش آموز با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه جایگزین شدند. گروه آزمایش 12 جلسه 60 دقیقه ای با روش بازی های رایانه ای آموزش دیدند. برای اندازه گیری تمرکز از آزمون کامپیوتری cpt و برای اندازه گیری سازماندهی از آزمون کامپیوتری برج لندن استفاده شد. داده ها با استفاده از نرم افزار spss 19 و با روش کوواریانس چند متغیری (مانکووا) تحلیل شدند. یافته ها: یافته ها نشان داد که قبل از مداخله، میانگین و انحراف معیار تمرکز و سازماندهی در گروه بازی های رایانه ای به ترتیب 64/9±97/124 و 67/2±39/18 بود، اما پس از مداخله میانگین و انحراف معیار تمرکز و سازماندهی در گروه بازی های رایانه ای به ترتیب 70/11±66/143 و 24/3±51/27 شد. همچنین نتایج دیگر نشان داد که روش بازی های رایانه ای به طور معناداری منجر به افزایش توانایی تمرکز و سازماندهی دانش آموزان مبتلا به اختلال نقص توجه شد (05/0>p). نتیجه گیری: با استفاده از نتایج این پژوهش می توان از روش بازی های رایانه ای جهت افزایش تمرکز و سازماندهی دانش آموزان مبتلا به اختلال نقص توجه استفاده نمود.

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

تاثیر بازی‌های رایانه‌ای بر توانایی تمرکز و سازماندهی دانش‌آموزان مبتلا به اختلال نقص توجه

Background and Objective: While it is proclaimed that computer games function as a new therapy method via regulating electroencephalographic (EEG) abnormalities by sustaining attention and organization in students suffering from attention deficit disorder, the current study was a further endeavor to verify this impression. Materials and Methods: In this queasy-experimental study with a pre-t...

متن کامل

اثربخشی بازی های رایانه ای مبتنی بر راهبرد مهندسی معکوس بر میزان توجه کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه

مقدمه: بازی های رایانه‌ای به عنوان یکی از روش های مفید برای بهبود نقص توجه شناخته شده است. هدف این پژوهش بررسی اثربخشی بازی های رایانه ای مبتنی بر راهبرد مهندسی معکوس بر میزان توجه کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه بود. روش: پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر و پسر کلاس چهارم تا ششم مراجعه کننده به دفتر مشاوره احی...

متن کامل

مقایسه اثربخشی آموزش نوروفیدبک و بازی های رایانه ای بر توانایی توجه پیوسته و برنامه ریزی دانش آموزان مبتلا به اختلال نقص توجه

زمینه و هدف: بسیاری از مشکلات اصلی دانش آموزان مبتلا به اختلال نقص توجه به اختلال عملکرد اجرایی مربوط می شود که در این زمینه آموزش نوروفیدبک و بازی های رایانه ای موثر هستند. این مطالعه با هدف مقایسه اثربخشی آموزش نوروفیدبک و بازی های رایانه ای بر توانایی توجه پیوسته و برنامه ریزی دانش آموزان مبتلا به اختلال نقص توجه انجام شد. مواد و روش ها: این پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با ...

متن کامل

مقایسه تأثیر وضعیت طاق باز و دمر بر وضعیت تنفسی نوزادان نارس مبتلا به سندرم دیسترس تنفسی حاد تحت درمان با پروتکل Insure

کچ ی هد پ ی ش مز ی هن ه و فد : ساسا د مردنس رد نامرد ي سفنت سرتس ي ظنت نادازون داح ي سکا لدابت م ي و نژ د ي سکا ي د هدوب نبرک تسا طسوت هک کبس اـه ي ناـمرد ي فلتخم ي هلمجزا لکتورپ INSURE ماجنا م ي دوش ا اذل . ي هعلاطم ن فدهاب اقم ي هس عضو ي ت اه ي ندب ي عضو رب رمد و زاب قاط ي سفنت ت ي هـب لاتـبم سراـن نادازون ردنس د م ي سفنت سرتس ي لکتورپ اب نامرد تحت داح INSURE ماجنا درگ ...

متن کامل

اثربخشی بازی های رایانه ای مبتنی بر راهبرد مهندسی معکوس بر میزان توجه کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه

مقدمه: بازی های رایانه ای به عنوان یکی از روش های مفید برای بهبود نقص توجه شناخته شده است. هدف این پژوهش بررسی اثربخشی بازی های رایانه ای مبتنی بر راهبرد مهندسی معکوس بر میزان توجه کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه بود. روش: پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر و پسر کلاس چهارم تا ششم مراجعه کننده به دفتر مشاوره احی...

متن کامل

تاثیر آموزش نوروفیدبک بر توجه پایدار و طرح ریزی دانش آموزان مبتلا به اختلال نقص توجه

سابقه و هدف: آموزش نوروفیدبک به عنوان یک روش درمانی جدید با اصلاح ناهنجاری های موجود در نوار مغزی می تواند به بهبود توجه پایدار و طرح ریزی دانش آموزان مبتلا به اختلال نقص توجه کمک کند. این مطالعه با هدف بررسی تاثیر آموزش نوروفیدبک بر توجه پایدار و طرح ریزی دانش آموزان مبتلا به اختلال نقص توجه انجام شد. مواد و روش ها: این پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آم...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید


عنوان ژورنال:
مجله دانشگاه علوم پزشکی زنجان

جلد ۲۴، شماره ۱۰۲، صفحات ۹۰-۱۰۰

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023